Update over het boerderijleven - Reisverslag uit Engelberg, Zwitserland van Femke Gastel - WaarBenJij.nu Update over het boerderijleven - Reisverslag uit Engelberg, Zwitserland van Femke Gastel - WaarBenJij.nu

Update over het boerderijleven

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

16 Juli 2009 | Zwitserland, Engelberg

Hey allemaal,

Het is bijna 2 weken geleden maar hier ben ik dan weer. Hieronder maar even geprobeerd om alles op te schrijven wat er gebeurd is.

Vrijdag: Na het uitmesten gaat Werner een rugzak inpakken met 2 regenjacken, eten en zout (voor de koeien) en moet ik een skibroek aanproberen, want `het kan boven nat zijn` Geen idee wat er gebeurd, maar om half 10 gaan we in de auto omhoog de berg op, Osto (de hond) gaat ook mee. Bij een boerderij stoppen we en 3 andere mensen, 1 vrouw en 2 mannen, met rugzakken en nog een border collie stappen in hun auto en we gaan weer verder omhoog. Op een gegeven moment stoppen we dan. Na de rugzakken opgedaan te hebben en iedereen een wandelstok heeft, gaan we door zo`n speciaal portje waar mensen wel doorheen kunnen en dieren niet (oke beetje wazig maar jullie weten wat ik bedoel) en dan gaan we omhoog...Over koeienpaadjes de berg op, totdat we op een gegeven moment bij een weiland aankomen. Na weer een portje gaan we weer verder, in de verte lopen een aantal kalveren (van vorig jaar november/december). Het blijkt dat er 70 kalveren zijn, die we naar anderen weiden gaan brengen. Oftewel: naar hógere weiden. En ook nog allemaal verschillende. De honden, Osto en Cliff, helpen mee om de kalveren omhoog te brengen. Uiteindelijk gaat het natuurlijk een keer mis, en zo`n 15 kalveren denderen weer net zo snel door het bos naar beneden terug. Na ongeveer een uur zijn ze dan weer terug waar ze waren, daarna moeten ze nog wat omhoog. Ik blijf samen met de vrouw wachten, de 2 mannen gaan links schuin omhoog, Werner gaat recht omhoog om het water te controleren. Na ongeveer weer een uur besluiten wij tweeen dan maar door het bos een stukje omlaag naar de hut te lopen, ook omdat het begint te regenen. Bij de hut kunnen we een beetje schuilen en we wachten dan maar op de anderen. Uiteindelijk komen de 2 mannen terug, die een sleutel van de hut hebben. Ongeveer een kwartier daarna komt Werner ook en om ongeveer half 3 gaan we dan lunchen. Daarna gaan we dan naar beneden, maar er moeten nog een paar kalveren naar boven, dus Osto en Cliff kunnen daar mee helpen. Uiteindelijk waren we om ongeveer 6 uur terug op de boerderij. Ondertussen was Werner ook nog vergeten dat de TourismusVerein met 6 kinderen zou komen rijden, dus die hadden Silvia maar opgebeld die naar huis gekomen is om de ponies te zadelen.

Weekend: op zaterdag uitgeslapen en s`middags nog hooi naar binnen gehaald. Omdat het geregend had ging dit ook weer in 2 keer, eerst de bovenste laag, daarna de rest. Op zondag wat gerust en met zijn vieren, Tanja was er ook, naar tennis gekeken. Roger Federer he.

Maandag: het slechte weer is er. Samen met Werner trek ik buizen over de weilanden die gehooid zijn heen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik op dat moment geen idee heb waarvoor. Ik weet alleen dat mijn voeten pijn doen, omdat het niet makkelijk is om met laarzen op een natte, steile berg te staan. Maar alles gaat goed en de rest van de dag gaat het rustig, door het slechte weer komt er ook niemand rijden. In de middag brengen we met de hooiwagen afval naar de vuilstort. Inderdaad, de hooiwagen, zoveel was het en eigenlijk allemaal huisvuil...

Dinsdag: Nu kom ik er achter waar die buizen voor zijn, namelijk om mest (koeienmest=vloeibaar) over het land te verspreiden. Op de plekken waar de hooiwagen kon rijden, kan de wagen om de mest te verspreiden ook rijden, maar waar de hooiwagen niet kon rijden...Dus de mest ging door de buizen. Sepp kwam met zijn wagen om te helpen. Het was mistig en regenachtig, wat er wel voor zorgde dat de ammoniak van de mest niet merkbaar was, maar was het ook moeilijk maakte om elkaar te zien. We beginnen rond half 11 en zijn rond 3 uur klaar. Mijn bergschoenen zijn doorweekt en nat, maar het blijkt niet alleen aan mijn schoenen te liggen gelukkig. Het weer was zo slecht dat alles nat geworden was, ook wat waterdicht behoord te zijn. Gelukkig hebben ze een schoendroogmachine (je schoenen gaan erover heen en dan blazen ze warme lucht erin) en de volgende avond zijn ze weer droog.

Woensdag: Nu de mest erdoorheen gegaan is...moeten de buizen weer het veld af. Het is net zo moeilijk staan als maandag, maar nu is het niet alleen nat van regen, maar ook van mest. Verder niet zo veel spannends op woensdag.

Donderdag: Op donderdag was ik vrij, om kwart voor 8 ben ik met Silvia mee gereden naar Engelberg, waar ik wat rondgelopen heb en de kerk bekeken heb. Om kwart voor 10 heb ik de trein gepakt naar Luzern, dit duurt ongeveer een uur. Onderweg ben ik uitgestapt in Hersiwill, om bij een glasblazerij te kijken. Er was ook een klein museum bij. Daarna weer terug in de trein, verder naar Luzern. Via papa en mama wist ik dat er een tour door Luzern heen was, maar er stonden ongeveer 50 mensen te wachten bij de VVV. In een van de boekjes stond dat er alleen om kwart voor 9 een tour was, dus toen besloot ik maar om met een plattegrond zelf Luzern te gaan verkennen. Ik ben langs de Wasserturm en Rathaus naar de Museggmauer gelopen (oude stadsmuur). Hier kon je in 3 torens omhoog en een gedeelte ook op de kantelen lopen. Bij de laatste toren waren aan de buitenkant ook fresco's te zien. Na de muur besluite om naar het Löwendenkmal en de Gletsjergarten te lopen. Het Löwendenkmal is een stenen leeuw, uitgehakt in een rots. De gletsjergarten is er naast. Hier wou rond 1872 een man een weinkelder aanleggen, maar bij de werkzaamheden werden sporen ontdekt die erop wezen dat er vroeger op de plek van Luzern een gletsjer was. Ook is er hier een spiegelziel in Alhambra stijl, al weet ik ook niet goed wat dat met een gletsjer te maken heeft. Daarna met de bus terug naar het station om daar in de buurt nog een beetje rond te kijken en te proberen een engels boek te vinden, totdat Silvia en Sandra met om kwart voor 6 ophalen in Luzern.

Vrijdag: Vrijdag was een normale dag. Om kwart voor 2 kwam de tourismusverein rijden met 1 iemand. Sandro is degene die vanuit het tourismusverein het rijden regelt. Op maandag had hij gezegd dat er maar 2 waren en dat ze vrijdag kwamen, maar er was er dus maar 1. Ik ben meegegaan met Atilla, om te kijken of ze met een zadeldekje wou lopen. Atille is 3 en moet alles dus nog leren. Aan het eind van de middag heb ik Werner nog geholpen om de geiten de eerste van 2 medicijnen te geven.

Zaterdag: normaal uitslapen, maar nu moest ik Werner helpen met het 2e medicijn geven. De rest van de dag niet veel gedaan, alleen Tanja was er maar die moest voor school werken.

Zondag: wel uitgeslapen en ´s middags de Titlis op. De Titlis is hier de hoogste berg van het dal. Je komt met de baan aan op 3020 meter. Vanuit Engelberg ga je met een gondelbaan naar een tussenstation bij de Trubsee, daar stap je over in een rechthoekige gondel waar ongeveer 80 mensen in kunnen, daarna stap je over in een ronde gondel (waar evenveen mensen in kunnen) en die langzaam ronddraait. Op de Titlis was het mooi en koud (1 a 2 graden), maar het was vrij helder dus je kon ver zien. Na een tijdje ben ik weer met de banen terug naar beneden gegaan en Silvia heeft me in het dorp opgehaald.

Maandag: Werner heeft zondag nog gemaaid, want het weer ziet er weer niet goed uit. Op maandag moet het hooi dus naar binnen. Tussendoor komt de tourismusverein ook weer rijden, dit keer met 8 kinderen. Omdat een van de ouders geen pony wilt leiden en 2 meisjes hun moeder niet loslaten, ga ik ook mee. Dit was wel de bedoeling, maar nu kon ik Atilla niet meenemen. Na het rijden weer hooien, rond 7 uur zijn we klaar.

Dinsdag: weer slechter weer oftewel regen, dus naast de normale dingen niet veel te doen. Een aantal kalveren staan in een andere wei, maar blijven daar de hele tijd bovenaan. Met zout nemen we ze mee naar beneden voor het water, daarna laten we ze weer met rust.

Woensdag:In de ochtend nog regenachtig, maar daarna zon. Ik kan Werner niet helpen bij het maaien, dus ik probeer voorzichtig een zadel op Atilla, wat verbazingwekkend goed gaat. Daarna nog hooien.

Donderdag: zout gebracht naar alle kalveren en koeien in de weiden (niet die boven op de berg hoor), daarna wat naar beneden om het gemaaide gras zodanig te krijgen, dat de rest met de machine gedaan kan worden. Dit duurt ongeveer 2 uur, daarna is het tijd voor lunch. Silvia is dan ook terug en met zijn 3en gaan we hooien. We waren om ongeveer half 7 klaar... De machine doet alles wel, maar er blijven gras sporen achter en die moeten dus bij elkaar geraapt worden. Daarna gedoucht en gegeten en nu zit ik dus achter het internet.

Van de week heb ik ook te horen gekregen waar ik in Zuid-Afrika kom te wonen en hoe het eruit ziet. Er zit zelfs een zwembad bij :) Morgen is het dan weer vrijdag en komt als het goed is de tourismusverein weer rijden. Wel houden ze sneeuw, al is dat op 2000 meter en zit ik op 1300, dus waarschijnlijk is het regen en 18 graden hier.

Prettige vakantie allemaal.

xxx Femke

  • 16 Juli 2009 - 19:29

    Monica:

    Hey femke,

    het klinkt alsof je veel regen hebt gehad ;) dat is wel heel jammer. Hoop dat volgende week wat beter word.
    De vakantie van mijn ouders is weer bijna voorbij, die komen morgen thuis :).

    Dat zwembad in Afrika zal wel te pas komen :P het is daar vaak warm (toch??)

    nog veel plezier :)

    groetjes
    Monica

  • 16 Juli 2009 - 20:21

    Erwin:

    Hey Femke,
    Hier ook een berichtje vanuit het buitenland, namelijk het chauvinistische Frankrijk ;-).
    Wat dat betreft hoef ik niet naar Zwitserland op vakantie te gaan, want de Zwitsers komen massaal hierheen. (hier = Rouen)
    Toch vind ik het Zwitsers een mooiere maar ook nauwelijks verstaanbare variant van het Duits.
    Gelukkig spreken ze ook goed Frans :-).
    Na even tussen het huiswerk door (wat nou vakantie :p) mijn mail te hebben gelezen, kwam ik weer hier uit en het leek me onderhand wel tijd om weer een berichtje achter te laten.
    Jammer dat je zoveel regen hebt gehad. Hier is het ook geen supergoed weer, maar in ieder geval wel een aangename temperatuur en meestal droog. Wel staat er veel wind.
    Koeien hoef ik niet de berg op te brengen, maar ik heb afgelopen zondag wel zo'n anderhalf uur moeten lopen, waarvan een deel ook flink helling op.
    Een zwembad heb ik hier niet, maar wel een eigen kamertje met badkamer, hoewel ik toch 'bij' een gastgezin woon.
    Verder rest mij nog één weekje voordat ik weer naar Nederland terug ga keren. We spreken elkaar na de vakantie wel weer in de trein om uitvoerig onze vakantieplannen te bespreken.

    Groeten,
    Erwin

    PS: *heeft nu kramp in z'n vingers van het lange bericht* ;-)

  • 16 Juli 2009 - 21:16

    Nienke:

    Hey meis,

    het is maar nattig weer daar geloof ik he.
    In redelijke tegenstelling tot hier waar het dan weer behoorlijk benauwd warm is en dan weer flink wat regen.

    Mama had gezegd al dat je idd te horen hebt gekregen waar je in Zuid-Afrika gaat verblijven en het klinkt allemaal wel heel erg spannend!

    We hopen voor je dat het weer nu wat beter gaat worden daar en nog ff lekker van het zonnetje kan genieten ;)

    Heel veel groetjes van Jhon en mij,
    poot van Howie en Kyra.

    Dikke kus, Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Engelberg

Femke

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 52974

Voorgaande reizen:

15 September 2012 - 30 Juni 2016

Aberdeen

11 September 2009 - 13 Januari 2010

Stage Zuid-Afrika

26 Juni 2009 - 22 Augustus 2009

Zwitserland zomer 2009

12 Juli 2007 - 15 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: