Update - Reisverslag uit Engelberg, Zwitserland van Femke Gastel - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Engelberg, Zwitserland van Femke Gastel - WaarBenJij.nu

Update

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

25 Augustus 2009 | Zwitserland, Engelberg

Hey allemaal,

Inmiddels ben ik weer thuis, maar hier nog even een kort verslag over wat er de laatste week nog gebeurd is.
Zoals in mijn vorige verslag gezegd is Tanja nu klaar met school en op dinsdag heeft ze haar cijfer gekregen, ze is geslaagd met een 5,3 (Zwitsers systeem loopt van 1 t/m 6). Daarnaast hebben we natuurlijk nog veel gehooid, al was het wel warm op woensdag en donderdag. Er was door Suisse Meteo een weeralarm afgegeven in verband met de hitte, maar aangezien er donderdagavond weer onweer en regen voorspelt was, moest al het hooi natuurlijk naar binnen. Op woensdag heb ik eerst samen met Tanja al het gras 'gekeerd' met de hooivork, aangezien dit op een stuk was waar de carraro niet kon rijden door de stijlte en omdat de koeien daar nog gestaan hadden. Als je dan met de machine daar gaat keren zitten er dus koeienvlaaien tussen het hooi en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Rond kwart voor 10 waren we daarmee klaar, dus zijn we terug gereden naar de boerderij. Daar heeft Tanja met de blaser en ik met een recken op een andere weide al het hooi van de kanten afgehaald, zodat Werner daar met de machine kon rijden. We waren ongeveer gelijk klaar met Werner, die aan het maaien was. Na was gedronken te hebben is Werner daarna met de carraro gereden om het hooi in rijen te leggen en hebben Tanja en ik alles 'nageharkt' omdat er altijd hooi blijft liggen. Na het middageten zijn we weer gaan hooien. Eerst het veld waar we rijen gemaakt hadden, daarna het veld dat ernaast ligt. Tanja met de blaser, ik met de recken en Werner met de hooivork om het bijeengeblazen/geharkte hooi naar de hooiwagen te brengen. Die stond overigens niet onderaan de weide, Werner is van bovenaf naar beneden gereden en dan elke paar meter stoppen om het hooi in te laden. Daarna zijn we weer naar bovenaan het veld gegaan, daar is namelijk een soort vlakte. Werner had daar 's ochtends gemaaid, maar dit gras moest gesilleerd worden (ronde hooibalen) en dan moet het natter zijn dan als het 'gewoon' naar binnen gehaald wordt. Doordat het zo warm was droogte het gras eigenlijk te snel en de volgende middag zou pas iemand komen om het te silleren, dus hebben we dat gras ook alvast in rijen gelegd, dan droogt het namelijk minder snel. Om ongeveer kwart voor vijf waren we daar mee klaar. Werner is daarna de buurman gaan helpen, hun hooiwagen is namelijk net een paar centimeter breder als die van Werner was en kon daardoor niet op het veld komen dat ze aan het hooien waren. Ik ben de geiten binnen gaan halen en Tanja heeft ze daarna gemolken, het zijn er nu nog maar 5 die gemolken worden dus dat heeft ze met de hand gedaan. Inmiddels was ook Silvia thuisgekomen en Daniel, daarna kwamen ook Sandra en Mariet nog. Tijdens het eten kwam Werner terug om te zeggen dat we nog moesten gaan hooien op het stuk waar Tanja en ik 's ochtends het gras gekeerd hadden. Daniel had voetbaltraining dus zijn Tanja, Sandra, Mariet en ik gegaan en Werner met de hooiwagen. Nadat alles in de hooiwagen was, heeft Werner het uitgeladen en moest Tanja het naar binnen brengen, dat gaat met een zuigsysteem waar je het hooi met de hooivork ingooid en dan wordt het naar boven gezogen. De eerste paar keer ging dat goed, maar het zat ergens verstopt en al het hooi werd weer terug naar buiten geblazen...Na een paar keer proberen en het systeem gedeeltelijk uit elkaar halen werkte het toen gelukkig weer en is al het hooi nog naar binnengegaan.
Op donderdagmorgen was ik samen met Tanja, Silvia was werken en Werner had zitting in Sarnen. Om half 9 waren we klaar om te gaan hooien, dan was daar namelijk nog geen zon en was het dus een niet zo warm en twee het hooi was nog niet superdroog, maar we konden de recken niet vinden. Die had Werner namelijk gisteravond mee omhoog genomen terwijl wij nog met het hooi bezig waren. Nadat eerst de hooiwagen niet wilde starten hebben we daarna de recken nog gevonden en zijn we gaan hooien. Het veld was een driehoek in een haarspeldbocht. Ik ben rechts begonnen met de recken en Tanja links met de blaser. Om half 10 waren we klaar en zijn we het gras rondom het huis gaan hooien. Daar had Werner namelijk gemaaid om de tenten en auto's neer te zetten die zaterdagavond voor het feest zouden komen. Nadat ook dat gehooid was zijn we verder gegaan met het opruimen en inrichten van de hooizolder. Werner kwam rond 11 uur terug en om half 12 hebben we toen gegeten. Om half 2 zou de man komen om te silleren, dus na de lunch hebben we even uitgerust en om half 1 zijn we toen boven bij de rastplatz nog op gaan ruimen en hebben we de draad losgemaakt zodat de man met zijn traktor en machine het land op kon rijden. Jammer genoeg was de machine niet goed ingesteld en was het kort gras, waardoor er veel achterbleef en het naharken veel tijd koste. Terwijl Tanja en ik met de eerste rij bezig waren, was er ook nog een geit ontsnapt. Er stond stroom op die omheining, maar de buurman had die uitgezet waardoor er een over het net gegaan was. Uiteindelijk hebben we die geit teruggekregen en inmiddels was ook Werner daar om mee te helpen na te recken. Nadat boven alles weg was dwars door de wei schuin naar beneden om het hooi dat Tanja en ik die ochtend gehooid hadden ook nog te silleren. Rond 3 uur half 4 waren we daar uiteindelijk mee klaar en was al het hooi binnen.
Op vrijdag was het minder weer, nog wel warm maar met motregen en veel wind (fohn). Aangezien er niet meer gemaaid was (het heeft inderdaad nog hard geregend en geonweerd), was er niet veel meer te doen en hebben we eigenlijk de hele dag de hooizolder ingericht voor het feest en heb ik mijn kleren alvast ingepakt. 's Avonds ben ik met Tanja en Mariet naar de bioscoop in Luzern geweest naar Selbst is die Braut (the Proposal). Deze film was gelukkig wel echt leuk. Na de film nog ijs gegeten bij mcdonalds, daarna Mariet weer thuisgebracht en terug naar de boerderij. Rond 12 uur waren we terug en Sandra en Joost waren ook net aangekomen (Sandra had nog tot 10 uur moeten werken), die zouden blijven slapen zodat ze zaterdag alvast op de boerderij waren. Toen hebben we nog midden in de stal splitz gedronken, een of andere shot met aardbeien en creme. Ik had tegen Tanja gezegd dat het er chemisch uitzag dus had ze gezegd dat we er nog een zouden drinken voordat ik naar huis ging. Daarna hebben we nog wat gegeten in de keuken en om kwart over 1 uiteindelijk naar bed gegaan. Op zaterdag ben ik om kwart voor 9 opgestaan en heb ik ontbeten met Tanja, Sandra en Silvia. Werner was melk wegbrengen in het dorp. Daniel lag nog in bed maar hij had een meisje meegenomen, alleen snapte we eigenlijk geen van 4en goed waarom, aangezien hij in zijn eigen bed lag en zij in het bed van oma, maar goed. Daarna afscheid genomen van Silvia en Tanja en Sandra hebben mij naar het station gebracht. Onderweg kwamen we Werner tegen, dus ook nog afscheid genomen. Het was erg mistig, je kon serieus nog geen vijf meter zien. Tanja en Sandra zouden eigenlijk balonnen op gaan hangen om de weg aan te geven, maar hebben dat later of niet meer gedaan, 's avonds was het namelijk nog steeds erg mistig en dan zie je die balonnen toch niet. Op het station afscheid genomen van Tanja en Sandra en toen was ik op weg naar huis. Dat was dus mijn avontuur in Zwitserland, foto's probeer ik zo snel mogelijk op de site te zetten.
Groetjes aan iedereen,

xxx Femke

• 25 Augustus 2009 - 12:34

Nienke:

Hey, hebben je al aan de telefoon gehad ;)
    Wel blij dat laatste week toch nog fijn is geweest.

Groetjes en kus,

Jhon en Nienke

• 25 Augustus 2009 - 14:29

Ria:

Hi Femke,

Welkom terug en tot zaterdag dan maar!

Groetjes, Ria, Wout en Jasper, die ook even thuis is tussen de bedrijven door.