Van alles wat - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Femke Gastel - WaarBenJij.nu Van alles wat - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Femke Gastel - WaarBenJij.nu

Van alles wat

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

01 December 2012 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Na het vorige verslag is het voornamelijk colleges en werkgroepen geweest. Voor werkgroepen is het de bedoeling dat je van te voren artikelen etc. leest waarna er over gesproken wordt in de werkgroep. Werkgroepen zijn verplicht en aanwezigheid wordt bijgehouden. De colleges niet, behalve Celtic waar ook bij de colleges getekend moet worden. Het heeft te maken met het aantal internationale (buiten EU) studenten, waarvoor er moet worden bijgehouden of ze ook daadwerkelijk naar de universiteit komen.
Inmiddels ook alle essays ingeleverd. Twee voor Reading/Writing en een voor elk ander vak. De nomering gaat hier van 0 t/m 20, waar 20 dus het hoogste is. De essays voor Celtic en geschiedenis tellen alle drie voor 40% van je eindcijfer, bij Engels is het 15 en 25 procent. De examens zijn in januari, al is er net een officiele stemming geweest en gaan in het jaar 2014/2015 de examens verplaatst worden naar voor de kerstvakantie.

Buiten college is er natuurlijk ook nog wel wat gebeurd. Op 26 oktober was er heel de dag natte sneeuw, maar 's avonds bleef het ook liggen! Samen met Elisa foto's gemaakt van de campus en zelfs een sneeuwpop gemaakt. Uiteindelijk was het natuurlijk nog veel te warm en is de sneeuw misschien 4 uur blijven liggen, maar leuk was het wel :)
Op 5 november was het Guy Fawkes Night/Bonfire Night. Op 5 november 1605 probeerde Guy Fawkes het parlement op de blazen en nu wordt dat het niet gelukt is dus elk jaar herdacht door middel van vuurwerkshows. De vuurwerkshow van Aberdeen was op de boulevard/het strand. We zijn met zijn vieren er naar toe geweest. Het begon om 8 uur en er werd een plek gezocht waar de lantaarnpalen niet te irritant aanwezig waren. Uiteindelijk bleek het niet uit te maken aangezien al de buitenverlichting uit ging. De vuurwerkshow duurde ongeveer een half uur, waarna we terug naar huis zijn gegaan.
Van vrijdag 9 t/m maandag 12 november ben ik bij Leaf en Billie geweest. Ze wonen niet zo ver van Aberdeen vandaan en hebben 4 siberische huskies, waarvan 2 van Mel en Nigel. Om half 11 's ochtends heb ik de bus gepakt vanaf de universiteit naar Alford. Werkgroep ging niet door in verband met leesweek en achteraf bleek de professor van twee colleges die dag ziek te zijn geweest dus niks gemist. In Alford ben ik door Leaf opgehaald en hebben we eerst wat gegeten voordat we doorgingen. De dryland rally was in de buurt van Elgin en begon in verband met de temperatuur om 9 uur, dus zowel zaterdag als zondag was het om vijf uur op om om zes uur weg te kunnen. Billie deed mee met 6 huskies, die van de buurvrouw (Wendy) zijn, en Leaf met de twee dames huskies Skye en Isla plus een van Wendy om zo een drietal te vormen. De twee huskies die van Mel & Nigel afkomen, Col en Arran, zijn pas 10 maanden en mogen daarom niet officieel aan de races mee doen, maar hebben wel meegedaan in de zogenaamde curtesy class. Hetzelfde parcours, maar on-officieel om te kijken hoe snel ze zijn. Inmiddels hebben Leaf en Billie besloten dat ze nog twee huskies erbij willen, aangezien Isla en Skye te klein zijn om op zulke korte afstanden samen met Col en Arran te racen. Op maandag heeft Leaf mij teruggebracht naar Aberdeen, waarna ik om 3 uur nog een werkgroep en college had. Werkgroep ging goed, maar van het college heb ik niet veel meegekregen...Weekend was wel erg gezellig en het was goed om weer even wat dieren te kunnen knuffelen :)
Daarna kwam op 15 november de originele coca-cola kersttruck naar Aberdeen toe. Op 'suggestie' vanuit Øversjødalen er naar toe geweest en een aantal foto's gemaakt. Leuk om een keer in het echt gezien te hebben.
In tussentijd dus ook nog druk bezig geweest met essays, aangezien er een ingeleverd moest worden op de 15e, de 21e, de 23e en de 26e, met ook nog een presentatie op de 19e! Nu dus wel alles ingeleverd en heb ik deze laatste twee weken alleen nog de colleges en werkgroepen.
Afgelopen woensdag ben ik samen met Elisa heel de dag in het centrum van Aberdeen geweest. Aangezien we niet konden vinden waar we naar op zoek waren, hebben we op een gegeven moment besloten om eerst maar te gaan lunchen voordat we weer verder gingen. Uiteindelijk weggeweest van 9 uur tot na vijven, waarna we beide de rest van de avond niet veel meer bewogen hebben.
Nu nog twee weekjes en dan is het kerstvakantie en op 16 december het vliegtuig terug naar Noorwegen!

De meeste foto's hebben intussen al op facebook gestaan, voor degene die ze nog niet gezien hebben komen ze ook op picasa.

• 01 December 2012 - 17:55

Ingrid:

De suggestie was dwingend en verplicht :) Vond het erg leuk om de foto's te zien, vooral diegene die van jou voor de truck was gemaakt. Inderdaad nog twee weekjes en dan terug naar Noorwegen. Hopelijk hebben we tegen die tijd wat meer sneew dan nu. Hier komt nu eerst de kou en dat is eigenlijk niet de bedoeling. Groetjes en xxxx

• 02 December 2012 - 13:52

Marjan En Floor:

Hoi Fem, je bent lekker bezig..doe je goed..!!! College Celtic..betekend dat je de geschiedenis leert of de taal..? Nog een paar weken en dan lekker Kerst vieren bij paps, mams, Nana en de kattenbeesten....alvast een goede reis en heel veel plezier!! Vanuit Rotjeknor een dikke knuffel!