Loch Ness - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Femke Gastel - WaarBenJij.nu Loch Ness - Reisverslag uit Aberdeen, Verenigd Koninkrijk van Femke Gastel - WaarBenJij.nu

Loch Ness

Blijf op de hoogte en volg Femke

02 Oktober 2012 | Verenigd Koninkrijk, Aberdeen

Loch Ness 22 september

De trip naar Loch Ness begon om 7 uur ’s ochtends (Naja eigenlijk 6 uur, aangezien we met zijn vieren uit onze flat gingen). Bewolkt en een graad of vier. Gelukkig niet al te veel mensen, een volle bus. De eerste stop was na iets meer dan drie uur bij Culloden Battlefield. Hier kwam onze gids erbij, Tony Harmsworth. Bij Culloden vond de laatste slag plaats tussen de Jacobites van Bonnie Prince Charlie en de Engelsen. Zoals bekend wonnen de Engelsen. Op Culloden Battlefield is niet veel meer te zien van deze slag. Er zijn een aantal grafstenen, maar deze zijn pas jaren later geplaatst, en een rij van rode en blauwe vlaggen, waar de Engelsen (rode vlaggen) en Schotten (blauwe vlaggen) opgesteld stonden. Daarnaast is er een muur van bakstenen. Uit deze muur steken bakstenen naar voren. Deze staan voor het aantal omgekomen Schotten en Engelsen. Uiteraard zit er wel een gat tussen deze twee.
Na Culloden ging de reis verder naar Inverness, ongeveer 7 miles vanaf Culloden. Hier was een korte stop aan de rivier de Ness en kregen we de ‘teleurstellende’ informatie over Nessie te horen(de ‘goede’ informatie zouden later komen). Onze gids, Tony Harmsworth, is degene die verantwoordelijk is geweest voor het ontstaan van het Loch Ness informatiecentrum. Veel informatie dus, en jammer genoeg bijna allemaal in het nadeel van Nessie.
Bijvoorbeeld iemand die weet hoe de meest legendarische foto van Nessie tot stand gekomen is? Een onderzoeker, die voetsporen van ‘Nessie’ had gecreerd met pootafdrukken van een Afrikaans beest. Een krant kwam hier achter en publiceerde het. De onderzoeker besloot daarna wraak te nemen. Hij liet een miniatuurbeeld van Nessie maken en zette deze op een klein onderzeebootje. En daar is de meest beroemde foto van Nessie ooit!

Na de korte stop in Inverness ging het verder naar Loch Ness. Er is uitgerekend dat de wereldpopulatie meer dan 7 keer in Loch Ness past (en dan heb je nog plaats over). De bus stopte bij het Loch Ness Clansman Hotel. Vanuit hier zou de boot gaan naar Urquhart Castle, waar de bus ons weer op zou halen. Voordat de boot ging hadden we een uur om bij de souvenirs te kijken en lunch te eten. Foto’s met de Nessie moesten natuurlijk ook gemaakt worden.
Om half 2 vertrok de boot over Loch Ness naar Urquhart Castle. Dit duurde ongeveer een half uurtje en ook al was het intussen zonnig geworden, op het water was het in combinatie met de wind behoorlijk koud. Aangekomen bij Urquhart Castle kregen we het ‘goede’ nieuws over Nessie te horen. Dit bestond voornamelijk uit sonarcontact waarvan ze niet weten waar het contact vandaan komt. Er wordt gedacht dat Nessie waarschijnlijk een enorm grote steur is. Ooit uitgezet in een loch, dat een doorgang heeft naar een loch dat met Loch Ness verbonden is. Maar zoals onze gids al zei, mocht het inderdaad een steur zijn en zou deze ooit gevangen worden, dan komt de minister hoogstwaarschijnlijk met een uitspraak als ‘Het mysterie is eindelijk opgelost. Na al die jaren weten we was het monster eet!’.
Na dit hadden we tot 4 uur om Urquhart Castle te bekijken. Tegen het eind kwam het gezelschap voor een bruiloft aan. De bruid zelf niet gezien, maar wel veel kilts :)
Nog even een stop in het informatiecentrum en door naar de bus. In Inverness werd de gids weer afgezet bij zijn auto en ging de bus verder naar Aberdeen, waar we om kwart over zeven weer bij de beginplek aankwamen. Een lange dag, maar ook heel leuk :)

Op maandag begon daarna de eerste week met colleges. Inmiddels dit dus anderhalve week gehad en ook de eerste werkgroep is achter de rug. Voor Reading/Writing en Romans, Celts, Druids and Warriors heb ik elke week twee colleges en een werkgroep, voor Vikings! en Europe in the 20th Century drie colleges en een werkgroep. Alles staat ingeroosterd voor een uur, maar duurt
van vijf over tot vijf voor(vijftig minuten dus), om degene die ervoor of erna in een ander gebouw les hebben in staat te stellen om op tijd te komen. Inmiddels ‘A Study in Scarlet’ gelezen en nu bezig met het tweede boek voor Reading/Writing, ‘The Classic Fairy Tales’. Inderdaad, Sherlock Holmes en sprookjes. Ach, je moet ergens mee beginnen zullen we maar zeggen.

Verder heet Aberdeen inderdaad niet voor niets de grijze stad. Alles is van graniet en als de zon weg is is alles grijs. Maar ook de tweede naam, de zilveren stad, is verdiend. Met de zon erop schittert het graniet. Tot nu toe elke dag zon gehad, maar ook elke dag grijs en wind. Letterlijk binnen vijf minuten kan het weer veranderen. Oh en paraplu’s? Handig voor die ene keer per jaar dat het niet waait tegelijkertijd met de regen :)

Voor foto's: https://picasaweb.google.com/108015052231699640262

• 03 Oktober 2012 - 10:22

Ingrid An Gastel:

En toch blijft het een leuke foto, ook al heb je nu het verhaaltje dat erbij hoort.
    Grijze stad of zilveren stad, gewoon genieten van de studie en het geheel andere leven dan hier in Øversjødalen. Hopelijk meer zon dan regen in de komende weken,maanden.
    Groetjes van ons en knuffels van de beesten.

• 04 Oktober 2012 - 14:23

Marjan En Floor :

Hoi Femke, Loch Ness en Inverness voor ons alweer een paar jaartjes geleden, wij waren daar met de rugzak...en natuurlijk regende het toen ook!!!
    Spannend allemaal...vooral blijven genieten..!!!
    Groetjes van ons uit het natte en gure Nederland.

• 19 Oktober 2012 - 13:05

Helga Van Eekelen:

hoi Femke,
    Wat een ervaringen al zeg. Wat leuk om je blog te lezen. en wat een mooie foto's maak je.
    Heb al eerder alles gezien via Fb,maar hier staat weer meer.
    Ik blijf je volgen ,vee lsucces en vergeet het plezier niet.
    Groetjes, Helga van Eekelen